Vi lever i en tid där det mesta inom IT har blivit… ja, lite av en djungel. Molnlösningar, automatiserade supportchattar, obemannade e-handelsbutiker. Allt är snabbt och effektivt – men samtidigt också ganska opersonligt. Det är här Compliq kommer in i bilden. För även om vi jobbar med teknik, så tror vi fortfarande på det mänskliga mötet.
Compliq är kanske inte det största IT-företaget i Sverige. Vi sitter i Lund, är 13 personer starka, och har hållit på med det här i över 30 år. Och trots att vi ständigt håller oss uppdaterade med det senaste inom IT – från AI-datorer till säkra molntjänster – så är det faktiskt vår traditionella service som våra kunder ofta pratar mest om.
Vi ringer. Vi kör ut. Vi pratar.
Det låter kanske självklart, men det är förvånansvärt sällsynt idag. Hos oss kan du fortfarande ringa och få prata med någon direkt. Inte med en chatbot, inte med en växel som skickar dig runt. Med en människa. Ibland är det till och med Bosse som svarar – han har varit med länge och vet det mesta om det mesta.
Och om du inte vill ringa? Inga problem. Du kan även maila, eller bara titta in i butiken här i Lund. Många gör det för att kunna kan prata med någon och få förslag på olika lösningar innan man bestämmer sig. Det känns tryggare så.
Vi tror på relationer, ärlighet och service.
Bokstavligt talat. Vi har egna elbilar som vi kör ut leveranser med – inte bara för att det är smidigt för kunderna, utan också för att vi vill ta ansvar för miljön. Det gör också att vi ofta har kontakt med våra kunder ansikte mot ansikte. En snabb pratstund vid dörren, kanske en fråga om nästa projekt eller något som strular. Och vi gillar det. Det är så relationer byggs.
En partner för både företag och privatpersoner
Det är lätt att tänka att vi bara jobbar med företag, men det stämmer inte riktigt. Många privatpersoner kommer till oss för hjälp med trasiga datorer, uppgraderingar eller bara frågor om vad som faktiskt är värt att köpa. Vi hjälper gärna till – även hemma hos dig om det behövs. Och ja, vi gör det med RUT-avdrag.
Mycket mer än bara moln
Det är klart att vi också erbjuder molntjänster, backuplösningar och säkerhetspaket. Det måste man i dagens läge. Men det är inte allt vi är. Vi har en fysisk butik. En verkstad. Egna händer som kan skruva, laga, installera och konfigurera. Och det gör oss lite annorlunda.
När andra aktörer pratar om “digital transformation”, så försöker vi ofta översätta det till: “Okej, vad behöver du faktiskt? Vad ska funka i vardagen?” Det är skillnaden mellan att sälja en lösning – och att vara en partner.
Butiken i Lund – en liten oas i IT-bruset
Vår butik i Lund är kanske inte jättestor, men den är viktig. Det är där många av våra relationer börjar. Någon kommer in för att kolla på ett nytt tangentbord, men går ut med både bättre koll och en kontaktperson som de kan ringa nästa gång det händer något.
Och det är inte ovanligt att man stannar kvar en stund och pratar. Om teknik, om företagande, om hur snabbt utvecklingen går just nu. Ibland bjuder vi även på en kopp kaffe.
Omtanke som standard
Det här kanske låter som en klyscha, men vi menar det: vi bryr oss faktiskt. Om våra kunder, om att saker ska funka, om att inte krångla till det. Det är kanske därför vi har ärliga betyg på Google Maps och Trustpilot. Vi jagar inte ständigt nya kunder. Vi försöker istället att ta hand om de vi har.
Det är inte alltid vi gör allt perfekt. Ibland blir det lite förseningar. Ibland kanske vi måste säga “vi återkommer imorgon” istället för att lösa det direkt.
Så, om du söker en IT-partner som inte bara snackar digitalisering utan också kan komma förbi kontoret med en lösning – hör av dig. Eller ännu bättre: kom förbi butiken i Lund och säg hej. Vi lovar att du får prata med en riktig person.
Kanske Bosse.
