HPE:s serverdiskar dör efter exakt 32 768 timmar – möjlig koppling till sjukhuskrascher

“Ett fatalt fel i SSD:er installerade i flera server- och lagringssystem från Hewlett Packard Enterprise får diskarna att gå sönder efter en exakt drifttid på 32 768 timmar. Troligen är det samma SSD:er som orsakat de stora problemen som drabbat sjukvården i Västra Götaland.” /Computer Sweden

Läs mer uppdaterad information här samt hur du går tillväga här: 

Utgivningsdatum: 2019-11-19
Senast uppdaterad: 2019-11-22

BESKRIVNING
VIKTIGT: Denna HPD8-firmware anses vara en kritisk fix och krävs för att hantera problemet som beskrivs nedan. HPE rekommenderar starkt omedelbar tillämpning av denna kritiska fix. Att försumma att uppdatera till SSD Firmware-version HPD8 kommer att leda till frekvensomriktare och dataförlust vid 32 768 driftstimmar och kräver återställning av data från säkerhetskopiering i icke-feltolerans, till exempel RAID 0 och i feltolerans RAID-läge om fler enheter misslyckas än vad stöds av feltoleransen RAID-läget logisk enhet. Genom att bortse från detta meddelande och inte utföra den rekommenderade upplösningen accepterar kunden risken för framtida relaterade fel.
HPE meddelades av en Solid State Drive-tillverkare (SSD) om en firmware-defekt som påverkar vissa SAS SSD-modeller (se tabellen nedan) som används i ett antal HPE-server och lagringsprodukter (dvs. HPE ProLiant, Synergy, Apollo, JBOD D3xxx, D6xxx, D8xxx, MSA, StoreVirtual 4335 och StoreVirtual 3200 påverkas).

Problemet påverkar SSD:er med en HPE-firmwareversion före HPD8 som resulterar i SSD-fel vid 32 768 driftstimmar (dvs. 3 år, 270 dagar 8 timmar). Efter att SSD-felet inträffar kan varken SSD eller data återställas. Dessutom kommer SSD: er som tagits i bruk samtidigt att troligen falla nästan samtidigt.

För att bestämma totala starttider via Smart Storage Administrator, se länken nedan:

Smart Storage Administrator (SSA) - Snabbguide för att bestämma SSD-driftstid

För mer information, se versionerna av enhets firmware-versioner för versionen med denna fix som anges i avsnittet Upplösning.
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-a00092491en_us 
EnglishSvenska