Ett nytt covid-utbrott i Kina leder till fraktkaos i landets jättehamnar. Störningarna drabbar svenska företag hårt.

Som att problemen för den globala containersjöfarten redan inte var tillräckliga så har ett nytt covid-utbrott i södra Kinas Guangdong-provins slängt grus i maskineriet för sjöfarten.

Stora förseningar

Guangdong har viktiga hamnar i städer som Shenzhen och Guangzhou, och provinsen står för runt en fjärdedel av Kinas totala export där det nya utbrottet leder till stora förseningar och stigande fraktpriser.

”Detta är en allvarlig och besvärlig situation. I den aktuella regionen finns en lång rad jättestora containerhamnar och som nu på grund av de nya restriktionerna för att begränsa smittspridningen drivs långt under full kapacitet, ända ned mot 30 procent mot normalen”, säger Birna Ödefors, Skandinavienchef på Maersk, världens största containerrederi, till Di.

Kan inte lägga till

Enligt henne får fartyg nu vänta i 16 dagar vid containerterminaler i Kina, där hamnarna är ”igenkorkade” och hundratals fartyg inte har kunnat lägga till i hamnarna utan omdirigerats till andra hamnar.

”Det leder i sin tur till förseningar och ökade kostnader.”ANNONShttps://213c9caae9dde525eb2ce3f6cc4b56e6.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Även för svenska kunder kommer det bli nya förseningar, även om det enligt Birna Ödefors är ”för tidigt att säga hur stora och omfattande de blir”.

Det råder för närvarande ett enda stort frågetecken kring den globala containermarknaden, där Maersk nyligen varnade för att krisen kan bli långvarig.

Långvarigt problem

Birna Ödefors beskriver utsikterna som ”väldigt ovissa”.

”Just nu talar inget för en snabb ljusning. Och alla som är beroende av containerfrakt måste vara medvetna om det extraordinära läget och ha mycket längre framförhållning och större flexibilitet än normalt för att säkra sina transportbehov.”

Källa: https://www.dagensps.se/foretagare/nytt-fraktkaos-i-kina-drabbar-svenska-foretag/?utm_campaign=foretagare&utm_medium=email&utm_source=nyhetsbrev-one&link_id=X9J5PWCPGos

EnglishSvenska